ناخنک چشم

احتمالاً مشاهده کرده اید که برخی از افراد روی چشم هایشان یک زائده گوشتی قرمز رنگ ایجاد شده است. به طوری که این زائده گوشتی از بخش ملتحمه تا قرنیه امتداد یافته است. به این عارضه ناخنک چشم گفته می شود.

در ادامه قرار است که در خصوص ناخنک چشم و علائم و نشانه های ظهور ناخنک چشم مباحثی را مطرح کنیم و در نهایت نیز به انواع روش های درمانی و نیز پیشگیری از بروز این بیماری خواهیم پرداخت. در بخشی مجزا نیز افرادی که در معرض خطر ابتلا به این عارضه نیز هستند را بر می شمریم.

در خصوص بیماری آب مروارید و درمان آن بیشتر بدانید.

ناخنک چشم چیست؟

ناخنک چشم به وضعیتی گفته می شود که در آن زائده ای صورتی رنگ روی چشم شکل می گیرد. این زائده از بخش سفید رنگ چشم تا قرنیه چشم امتداد می یابد.

این زائده به دلیل رشد بافت پیوندی و رگ های بخش های سفید چشم ایجاد می شود. ناخنک چشم احتمال دارد که در یکی از چشم ها و یا هر دو چشم ها ایجاد شود.

ناخنک چشم

در روزهای ابتدایی فرد احساس می کند که چیزی در چشمش فرو رفته است، اما به مرور این زائده منجر به التهاب و قرمزی چشم می شود.

این عارضه در مراحل ابتدایی چندان خطرناک نیست اما در صورتی که سرعت پیشروی آن زیاد باشد می تواند منجر به بروز انواع اختلالات بینایی گردد.

علائم و نشانه های ناشی از ناخنک چشم

علائم و ظهوررات بالینی که در افراد مبتلا به ناخنک چشم گزارش می شود از این قرارند:

• احساس سوزن سوزن چشم
  • احساس سوزش چشم
  • احساس خارش در چشم
  • احساس این که چیزی در چشم فرو رفته است
  • تغییر رنگ چشم: در اثر به وجود آمدن ناخنک به مرور چشم ها قرمز می شوند.
  • در مواردی که ناخنک تا حد زیادی روی قرنیه چشم گسترش پیدا کند دوبینی و تاری دید به وجود می آید.

ناخنک چشم چرا ایجاد می شود؟

علت اینکه چرا ناخنک چشم به وجود می آید همچنان برای متخصصین پوشیده است و نمی توان علت اصلی و قطعی آن را تعیین کرد. اما وجود برخی از عوامل را در شکل گیری ناخنک دخیل دانسته اند که مهم ترین آنها:

• قرار گیری در معرض نور ماورالبنفش: نور خورشید اشعه ماورالبنفش دارد که چنین تاثیراتی می تواند داشته باشد.
  • بروز عارضه خشکی چشم
  • قرار گیری در معرض گرد و غبار و باد تند

چه کسانی در معرض خطر ابتلا به ناخنک چشم هستند؟

افراد زیر به دلیل محیط و شرایط سنی در معرض آسیب بیشتری هستند:

• کسانی که در مناطق استوایی زندگی می کنند.
  • کسانی که در مناطق گرمسیر زندگی می کنند.
  • کسانی که بیشتر در معرض نور خورشید قرار می گیرند.
  • کسانی که در محدوده سنی 20 تا 40 هستند: پژوهش ها نشان می دهد که احتمال ابتلا کسانی که در این محدوده سنی هستند زیاد است.
  • کسانی که از عینک آفتابی کمتر استفاده می کنند و مدت زمان زیادی را زیر نور خورشید قرار می گیرند.

ناخنک چشم چگونه تشخیص داده می شود؟

افرادی که به این عارضه متبلا هستند در صورتی که تحت معاینات تخصصی پزشکان قرار گیرند به راحتی این عارضه در آن ها قابل تشخیص است.

درمان ناخنک

آیا ناخنک چشم درمان پذیر است؟

متخصصین مربوطه توصید اکید دارند در صورتی که علائم و نشانه های این عارضه در شما وجود دارد در اسرع وقت به بهترین متخصصین در این زمینه مراجعه کنید تا روند تشخیصی برای بررسی وضعیت چشم هایتان انجام شود.

اقداماتی که بعد از تشخیص ایجاد ناخنک چشم انجام می شود با هدف بهبودی و پیشگیری از وخیم تر شدن وضعیت چشم ها است. مهم ترین اقداماتی که در جهت درمان و بهبود وضعیت چشم ها انجام می شود می توان موارد زیر را نام برد:

• تجویز قطره های اشک مصنوعی با هدف افزایش رطوبت چشم ها و جلوگیری از خشکی چشم ها
  • تجویز قطره های چشمی با هدف بهبود وضعیت قرمزی و التهاب چشم ها
  • تجویز قطره های استروئیدی با هدف کاهش تورم و قرمزی و نیز دردهای خفیف که افراد تجربه می کنند.

در مواردی که افراد نسبت به وضعیت خود اهمال کاری کرده اند و روند درمان را دیرتر آغاز کرده اند و نیز در مواردی که بیماری افراد پیشرفت کرده است متخصصین به ناچار برای انجام درمان دست به جراحی می زنند.

یکی از توصیه های اکید متخصصین این است که گاهاً ناخنک چشم با تومورهای چشمی به اشتباه یکی گرفته می شود. در مواردی که سرعت رشد و گسترش ناخنک چشمی زیاد است و در فواصل کوتاهی عود می کند باید نسبت به وضعیت خود مشکوک شوید. زیرا که احتمال دارد تومور چشمی باشد. در این موارد متخصصین می توانند تشخیص دهند که عارضه پیشامده دقیقاً چیست. تومور چشمی است یا ناخنک چشم.

انواع روش های پیشگیری از بروز ناخنک چشم

• ساکنین مناطق گرمسیر باید همواره در طول روز و در زمان هایی که در معرض نور خورشید هستند عینک آفتابی استفاده کنند. عینک هایی که تهیه می کنید باید استاندارد باشد و از چشم در برابر اشعه های ماورالبنفش نور خورشید محافظت کند.
  • در هنگام رانندگی کردن حتماً محافظ جلوی شیشه را پایین بیاورید تا نور خورشید به چشم ها نتابد.
  • از کلاه های لبه دار استفاده کنید تا از چشم هایتان به طور کامل محافظت کند.
  • در فواصل زمانی کوتاهی و با نظر پزشک متخصص از قطره های اشک مصنوعی استفاده کنید تا چشم ها مرطوب شوند.

خاتمه

علیرغم این که این عارضه یعنی ناخنک چشم جزء عارضه های چندان خطرناک محسوب نمی شود اما در صورتی که روند تشخیص و اقدامات درمانی با تاخیر انجام شود می تواند منجر به گسترش آن و ایجاد وضعیت غیر قابل جبران شود. به همین دلیل توصیه می کنیم که نسبت به علائم و نشانه های آن حساس باشید و در صورتی که آن ها را در خودتان یا عزیزان تان مشاهده کردید سریعاً به متخصصین مراجعه کنید. با مراجعه سریع و آغاز درمان بهنگام می توانید از بروز بسیاری از عارضه های خطرناک جلوگیری کنید.

اگر در خصوص بیماری ناخنک چشم سوالی دارید می توانید در انتهای همین مقاله بخش نظرات آن را با دکتر پریسا حمامی جراح و متخصص چشم مطرح نمایید.