میگرن-چشم

هر آنچه که باید درباره میگرن چشمی بدانید !

میگرن چشمی یکی از مشکلات و بیماری های چشمی و نادر است که می تواند سبب کاهش بینایی و یا حتی کوری چشم برای مدت کوتاهی شود. این اتفاق زمانی رخ می دهد که سردرد میگرنی رخ دهد.

حملات منظم میگرنی همچنین می تواند باعث مشکلات بینایی شده که هاله نامیده می شود. که می تواند شامل نورهای چشمک زدن و ایجاد نقاط کور باشد. این علائم می تواند در یک و یا هر دو چشم رخ می دهد. برای تشخیص اینکه آیا به میگرن چشمی دچار هستید یا نه با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است میگرن چشمی شامل علائمی باشد که هرگز ربطی به علائم آن نداشته باشد.

برای اطلاع بیش تر از علل و علائم این بیماری و روش های درمانی که برای آن وجود دارد، تا آخر این مقاله با ما همراه باشید.

میگرن چشمی چیست؟

میگرنی که شامل اختلال بینایی می شود، میگرن چشمی نامیده می شود. میگرن های چشمی می توانند با یا بدون درد همراه با میگرن معمولی ایجاد شوند.

در طول میگرن چشمی یا میگرن با هاله، ممکن است نورهای چشمک زن یا درخشان، خطوط زیگزاگی یا ستاره ها مشاهده شوند. برخی افراد تصاویر روانگردان را توصیف می کنند. همچنین این بیماری ممکن است باعث ایجاد نقاط کور در میدان دید افراد شود. از بین افرادی که میگرن گزارش می دهند، از هر پنج نفر یک نفر این هاله را تجربه می کند.

میگرن چشمی می تواند توانایی فرد را در انجام کارهایی همچون خواندن، نوشتن یا رانندگی مختل نماید. این علائم موقتی هستند و میگرن چشمی یک بیماری جدی محسوب نمی شود.

علائم میگرن چشمی

میگرن چشمی با نام های دیگری همچون میگرن بصری، شبکه ای و یا یک چشمی شناخته می شود. که این نام ها بین پزشکان رواج بیش تری دارند. از علائم مهم این بیماری می توان به موارد زیر اشاره کرد :

مشکلات بینایی که فقط یک چشم را درگیر می کند. این موارد شامل میگرن با هاله یا تغییر در بینایی است. ممکن است فقط چند دقیقه یا حداکثر 30 دقیقه اتفاق بیفتد.

تشخیص اینکه آیا فقط در یک چشم علائم دارید، دشوار است. حالت چشمک زن در بینایی و یا کوری ممکن است به نظر بیاید که فقط یک چشم و یا هر دو چشم شما را درگیر کرده باشد. در صورت عدم اطمینان از این مساله، می تواند یک چشم خود را بسته و امتحان کنید و بالعکس.

علائم میگرن چشمی عبارتند از :

میگرن چشمی باعث تحت تاثیر قرار دادن یک طرف سر می شود.

ممکن است احساس سردرد و چشم درد متوسط تا دردناک شوید

هنگام فعالیت ممکن است وضعیت حادتر شود.

احساس متوسط ​​یا بسیار دردناک داشته باشید

حالت چشم درد ضربان دار خواهید داشت.

علائم دیگر ممکن است شامل موارد زیر باشد :

• حساس بودن به نور یا صدا

چه عللی سبب میگرن چشمی می شود؟

دقیقاً علت میگرن چشمی مشخص نیست، اما سابقه پزشکی یا خانوادگی میگرن یک عامل خطر شناخته شده است. نظر پزشکان این است که میگرن چشمی علل مشابه میگرن معمولی را دارد.

ژنتیک

ارتباط ژنتیکی با میگرن وجود دارد. سابقه خانوادگی میگرن یا میگرن چشمی شانس ابتلا به آن ها را افزایش می دهد.

سطح هورمون ها

میگرن با هورمون استروژن ارتباط دارد. استروژن مواد شیمیایی را در مغز کنترل می کند که بر احساس درد تأثیر می گذارد. در زنان، هورمون ها به دلیل چرخه قاعدگی، بارداری و یائسگی متغیر است. سطح هورمون ها نیز تحت تأثیر داروهای ضد بارداری خوراکی و درمان های جایگزین هورمون قرار می گیرند.

محرک های این بیماری عبارتند از :

بسیاری از افراد قادر به شناسایی عوامل محرک میگرن هستند، اما تحقیقات نشان داده است که به احتمال زیاد ترکیبی از عوامل محرک میگرن است. محرک ها در افراد مختلف متفاوت است و ممکن است شامل موارد زیر باشد :

• صداهای بلند
  • تغییر آب و هوا
  • بوهای تند و قوی
  • چراغ های بسیار پر نور
  • کافئین زیاد یا ترک کافئین
  • شیرین کننده های مصنوعی
  • مشروبات الکلی، به ویژه شراب قرمز
  • غذاهای حاوی نیترات (هات داگ و اغذیه گوشتی)
  • استرس، اضطراب، آرامش پس از یک دوره استرس
  • غذاهای حاوی تیرامین (پنیرهای پیر ، سوسیس های سفت ، ماهی دودی ، محصولات سویا ، لوبیا فاوا)
  • غذاهای حاوی گلوتامات مونو سدیم، که به MSG نیز معروف است (فست فودها، چاشنی ها، ادویه جات، آبگوشت)

میگرن و هاله چشم

دو نوع میگرن وجود دارد؛ یکی میگرن معمولی و دیگری میگرن چشمی. برخی از افراد از میگرن با هاله به عنوان میگرن چشمی یاد می کنند.

برخی از افراد تقریباً 10 تا 30 دقیقه قبل از شروع میگرن دچار هاله می شوند. علائم هاله می تواند شامل موارد زیر باشد :

• دیدن نقاط کور، نقاط درخشان، چراغ های چشمک زن یا خطوط زیگزاگ
  • بی حسی یا احساس سوزن سوزن شدن در دست یا صورت
  • اختلال در حس لامسه، چشایی یا بویایی
  • احساس ذهنی مبهم

همه افراد مبتلا به میگرن چشمی هاله را نیز تجربه نخواهند کرد.

میگرن های چشمی ممکن است که با اختلالات بینایی و سردرد همراه داشته و یا نداشته باشد. این بیماری می تواند شامل برخی از علائم هاله یا همه آن ها باشد. میگرن چشمی معمولاً نتیجه فعالیت میگرن در قشر بینایی مغز است.

میگرن چشمی چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک در مورد علائم سوال کرده و چشم ها را مورد معاینه قرار می دهد. آن ها سعی می کنند شرایط دیگری را که می تواند باعث مشکلات مشابه شود، رد کنند، مانند :

• Amaurosis fugax، کوری موقت به دلیل عدم جریان خون در چشم. این مشکل می تواند به دلیل انسداد شریانی باشد که به چشم منتهی می شود.
  • اسپاسم در شریان که خون را به شبکیه می رساند.
  • آرتریت سلول های غول پیکر ، مشکلی که باعث التهاب در رگ های خونی می شود. این می تواند منجر به مشکلات بینایی و نابینایی شود.
  • سایر مشکلات عروق خونی مربوط به بیماریهای خود ایمنی
  • سو مصرف مواد مخدر
  • شرایطی که از لخته شدن خون شما جلوگیری می کند، مانند بیماری سلول داسی شکل و پلی سیتمی
  • سکته مغزی یا حمله ایسکمیک گذرا (TIA)