هر آنچه که باید درباره فلج بل بدانید !

فلج بل نوعی بیماری است که سبب ضعف ناگهانی در عضلات صورت می شود. در بیشتر موارد، ضعف موقتی است و طی هفته ها به طور قابل توجهی بهبود می یابد. ضعف باعث می شود نیمی از صورت افتاده به نظر برسد. لبخند یک طرفه است و چشم در برابر بسته شدن مقاومت می کند. این بیماری همچنین به عنوان فلج حاد محیطی صورت با علت ناشناخته شناخته می شود، می تواند در هر سنی رخ دهد. علت دقیق آن ناشناخته است. بسیاری از گزشکان بر این باورند که این بیماری نتیجه تورم و التهاب عصبی است که ماهیچه های یک طرف صورت را کنترل می کند و یا ممکن است واکنشی باشد که پس از عفونت ویروسی رخ می دهد. برای اکثر افراد، فلج بل موقتی است. علائم معمولاً در عرض چند هفته شروع به بهبود می کنند و در حدود شش ماه بهبود می یابند. تعداد کمی از افراد همچنان برخی از علائم فلج بل را تا آخر عمر دارند. به ندرت، فلج بل ممکن است عود کند.

علائم و نشانه های فلج بل

• علائم و نشانه های فلج بل به طور ناگهانی ظاهر می شود و ممکن است شامل موارد زیر باشند :
  • شروع سریع ضعف خفیف تا فلج کامل در یک طرف صورت که طی چند ساعت تا چند روز
  • افتادگی صورت و مشکل در ایجاد حالات چهره، مانند بستن چشم یا لبخند زدن
  • درد در اطراف فک یا داخل یا پشت گوش در سمت آسیب دیده
  • افزایش حساسیت به صدا در سمت آسیب دیده
  • تغییر در میزان اشک و بزاق تولید شده شما
  • از دست دادن طعم و مزه
  • آب دهان

در موارد نادر، فلج بل می تواند بر اعصاب دو طرف صورت شما تأثیر بگذارد.

علل بیماری فلج بل

اگرچه دلیل دقیق بروز فلج بل مشخص نیست، اما اغلب به داشتن یک عفونت ویروسی مربوط می شود. ویروس هایی که با فلج بل مرتبط شده اند شامل ویروس هایی هستند که باعث ایجاد موارد زیر می شوند :

• بیماری دست و پا و دهان (کوکساکی ویروس)
  • تبخال و تبخال تناسلی (هرپس سیمپلکس)
  • آبله مرغان و زونا (هرپس زوستر)
  • بیماری های تنفسی (آدنوویروس)
  • مونونوکلئوز عفونی (اپشتین بار)
  • اوریون (ویروس اوریون)
  • عفونت سیتومگالوویروس
  • سرخک آلمانی (سرخچه)
  • آنفولانزا (آنفولانزای B)

عصبی که ماهیچه های صورت را کنترل می کند از یک راهروی باریک استخوانی در مسیر خود به صورت عبور می کند. در فلج بل، آن عصبی که ملتهب و متورم می شود، معمولاً مربوط به یک عفونت ویروسی است. علاوه بر عضلات صورت، عصب بر اشک، بزاق، چشایی و یک استخوان کوچک در وسط گوش تأثیر می گذارد.

عوامل خطر بیماری فلج بل

فلج بل بیشتر در افراد زیر رخ می دهد :

• خانم های باردار به خصوص در سه ماهه سوم و یا در هفته اول پس از زایمان
  • عفونت دستگاه تنفسی فوقانی مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی داشته باشید
  • افراد مبتلا به دیابت

حملات مکرر فلج بل نادر است. اما در برخی از این موارد، سابقه خانوادگی حملات مکرر وجود دارد که نشان دهنده یک استعداد ژنتیکی احتمالی برای آن است.

عوارض فلج بل

یک مورد خفیف فلج بل به طور معمول در عرض یک ماه از بین می رود. بهبودی از یک مورد شدیدتر شامل فلج کامل متفاوت است. عوارض ممکن است شامل موارد زیر باشد :

• آسیب جبران ناپذیر به عصب صورت
  • رشد مجدد غیر طبیعی رشته های عصبی : این ممکن است منجر به انقباض غیرارادی برخی از ماهیچه‌ها در هنگام تلاش برای حرکت دادن عضلات دیگر شود (سینکینز) – برای مثال، وقتی لبخند می‌زنید، چشم در سمت آسیب دیده ممکن است بسته شود.
  • کوری جزئی یا کامل چشم که به دلیل خشکی بیش از حد و خراشیدگی پوشش محافظ شفاف چشم (قرنیه) بسته نمی شود.

تشخیص بیماری فلج بل

آزمایش خاصی برای فلج بل وجود ندارد. پزشک به صورت فرد بیمار نگاه می‌کند و از او می‌خواهد با بستن چشم‌ها، بالا بردن ابرو، نشان دادن دندان‌ها و اخم کردن و سایر حرکات، عضلات صورت خود را حرکت دهند.

سایر بیماری ها  مانند سکته مغزی، عفونت ها، بیماری لایم و تومورها – می توانند باعث ضعف عضلات صورت شوند که شبیه فلج بل است. اگر علت علائم مشخص نباشد، پزشک ممکن است آزمایش‌های دیگری را توصیه کند، از جمله :

الکترومیوگرافی (EMG)

این آزمایش می تواند وجود آسیب عصبی را تایید کرده و شدت آن را مشخص کند. EMG فعالیت الکتریکی عضله را در پاسخ به تحریک و ماهیت و سرعت هدایت تکانه های الکتریکی در طول یک عصب اندازه گیری می کند.

اسکن و تصویربرداری

تصویربرداری رزونانس مغناطیسی (MRI) یا توموگرافی کامپیوتری (CT) ممکن است برای رد سایر منابع احتمالی فشار روی عصب صورت، مانند تومور یا شکستگی جمجمه، مورد نیاز باشد.

درمان بیماری فلج بل

هیچ درمان یکسانی برای فلج بل وجود ندارد، اما پزشک ممکن است داروها یا فیزیوتراپی را برای کمک به سرعت بخشیدن به بهبودی پیشنهاد کند. جراحی به ندرت برای فلج بل توصیه می شود.

داروهای رایج مورد استفاده برای درمان فلج بل عبارتند از :

کورتیکواستروئیدها، مانند پردنیزون، عوامل ضد التهابی قوی هستند. اگر آنها بتوانند تورم عصب صورت را کاهش دهند، راحت تر در راهرو استخوانی اطراف آن قرار می گیرد. اگر کورتیکواستروئیدها در عرض چند روز پس از شروع علائم شروع شوند، ممکن است بهترین کار را داشته باشند.

داروهای ضد ویروسی نقش داروهای ضد ویروسی هنوز مشخص نشده است. داروهای ضد ویروسی به تنهایی هیچ فایده ای در مقایسه با دارونما نشان نداده اند. داروهای ضد ویروسی اضافه شده به استروئیدها احتمالاً برای برخی از افراد مبتلا به فلج بل مفید هستند، اما این هنوز ثابت نشده است.

با این حال، با وجود این، والاسیکلوویر (Valtrex) یا آسیکلوویر (Zovirax) گاهی اوقات همراه با پردنیزون در افراد مبتلا به فلج شدید صورت تجویز می شود.

عمل جراحی

در گذشته از جراحی رفع فشار برای کاهش فشار روی عصب صورت با باز کردن مسیر استخوانی که عصب از آن عبور می کند استفاده می شد. امروزه جراحی رفع فشار توصیه نمی شود. آسیب عصب صورت و کاهش شنوایی دائمی از خطرات احتمالی مرتبط با این جراحی هستند.

به ندرت ممکن است برای اصلاح مشکلات پایدار عصب صورت به جراحی پلاستیک نیاز باشد. بازسازی صورت کمک می کند تا چهره یکنواخت تر به نظر برسد و ممکن است حرکت صورت را بازیابی کند. نمونه هایی از این نوع جراحی شامل لیفت ابرو، لیفت پلک، کاشت صورت و پیوند عصب می باشد. برخی از روش ها، مانند لیفت ابرو، ممکن است پس از چندین سال نیاز به تکرار داشته باشند.