علت بالا رفتن فشار چشم

بالا رفتن فشار چشم وضعیت نسبتاً خطرناکی است که به دلیل افزایش مایع داخلی چشم ایجاد می شود‌. عوامل گوناگون با فشار بیش از حدی که به مایع چشم ایجاد می کنند؛ باعث ایجاد این وضعیت در چشم می شوند. بالا رفتن فشار چشم اگرچه ممکن است آسیب چندانی به چشم وارد نکند اما؛ زمینه بروز بیماری های خطرناکی مانند آب سیاه یا گلوکوم را فراهم می کند.
گلوکوم از بیماری های شایع و خطرناکی است که در صورت کنترل نشدن ممکن است موجب نابینایی انسان شود. بر این اساس دانستن علت بالا رفتن فشار چشم و راه های کنترل یا درمان آن می تواند تاثیر قابل توجهی در سلامت ‌چشمان شما داشته باشد. با ما همراه باشید تا در این محتوا شما را با برخی از شایع ترین دلایلی که موجب بالا رفتن فشار چشم می شوند، آشنا کنیم.

منظور از فشار چشم چیست؟

به فشاری که مایع داخلی چشم، به چشم ها وارد می کند؛ فشار چشم یا فشار داخل چشم نیز می گویند. چشم انسان از لایه های متعددی تشکیل می شود. هر یک از لایه ها در چشم دارای وظایفی خاصی هستند که در برابر چشم موظف هستند آن را انجام دهند. زلالیه مایع بی رنگ و شفافی است که لایه بیرونی چشم را پر می کند.
عدسی و قرنیه از لایه های مهم چشم هستند که فاقد رگ های خونی هستند. به همین دلیل زلالیه موظف است تا تغذیه مورد نیاز این دو لایه را تنظیم کند. علاوه بر تغذیه؛ زلالیه موجب تنظیم فشار داخل چشم می شود و آن را در حالت ثابت نگه می دارد. اما در مواقعی تولید بیش از حد مایع داخل چشم باعث می شود تا فشار زیادی به سطح لایه خارجی چشم وارد شود و در نتیجه فشار داخل چشم افزایش پیدا کند.

چه عواملی باعث بالا رفتن فشار چشم می شود؟

بالا رفتن فشار داخلی چشم به دلیل عوامل متعددی اتفاق می افتد. برخی از عوامل شایعی که باعث افزایش فشار چشم می شوند عبارت هستند از:
• مصرف دارو: یکی از علت های شایعی که باعث بالا رفتن فشار چشم می شوند؛ مصرف دارو است. مصرف برخی از داروهای استروئیدی، قطره های چشمی و… باعث می شوند تا فشار داخل چشم افزایش پیدا کند.
• ورزش کردن: تحقیقات و نتایج بدست آمده نشان می دهد که ورزش کردن می تواند در تغییرات فشار چشم تاثیر گذار باشد. در برخی از افراد ورزش کردن باعث کاهش فشار چشم می شود. اما امکان بالا رفتن فشار چشم برای عده ای دیگر از ورزشکاران نیز وجود دارد‌.
• تولید بیش از حد مایع زلالیه: از دلایل اصلی بالا رفتن فشار چشم؛ تولید بیش از حد مایع توسط لایه زلالیه است. زلالیه به حفظ فشار چشم، نظافت چشم و اکسیژن رسانی و تامین مواد مغذی برای لایه های چشمی کمک می کند. در مواقعی این مایع بیش از اندازه و با سرعت بالایی تولید می شود. به همین دلیل مایع میان قرنیه و عنبیه زیاد می شود.
• تخلیه غیر طبیعی: در صورتی که سیستم تخلیه چشم با سرعت مناسبی قادر به خارج کردن مایع از چشم نباشد؛ این مایه در چشم تجمع پیدا می کند و در نتیجه فشار داخل چشم افزایش پیدا می کند.

بالا بودن فشار داخل چشم چگونه تشخیص داده می شود؟

بهترین راه برای تشخیص وضعیت فشار مایع داخل چشم؛ معاینه آن توسط چشم پزشک است. چشم پزشکان با کمک دستگاه های مخصوصی میزان فشار چشم را بررسی می کنند. تونومتر دستگاهی برای اندازه گیری فشار داخل چشم است. پزشک متخصص به کمک این دستگاه از بالا بودن فشاری داخلی چشم اطمینان حاصل می کند. فشار چشم در صورت بالا رفتن علائم چندانی ندارد. به همین دلیل بیمار متوجه این وضعیت در چشم نمی شود. به همین دلیل باید برای معاینه دقیق و بررسی این وضعیت به پزشک متخصص مراجعه شود.

اهمیت تشخیص زود هنگام وضعیت بالا رفتن فشار چشم چیست؟

ممکن است این سوال برای برخی از افراد ایجاد شود که چرا تشخیص به موقع بالا رفتن فشار مایع داخل چشم مهم است؟ در پاسخ به این سوال باید عرض کنیم که متاسفانه بالا رفتن فشار چشم در صورت کنترل نشدن زمینه بروز بیماری های چشمی خطرناکی را فراهم می کند. نوروپاتی بینایی گلوکوماتوز از بیماری های خطرناکی است که به دلیل بالا بودن فشار چشم مزمن اتفاق می افتد.
این بیماری باعث تغییرات دیسک و نقص میدان دید چشم می شود. علاوه بر این بیماری؛ مطالعات انجام شده نشان می دهد که بیشتر از 2 درصد افراد مبتلا به فشار چشم بالا، به دلیل درمان نشدن؛ طی یکسال به بیماری آب سیاه یا گلوکوم که عامل اصلی آسیب عصب بینایی تلقی می شود، مبتلا خواهند شد.

آیا پیشگیری از بالا رفتن فشار چشم امکان پذیر است؟

پزشکان و متخصصان حاذق در این زمینه؛ راه های متعددی را برای کنترل فشار چشم و پیشگیری از بیماری گلوکوم پیشنهاد می کنند. جلوگیری از افزایش فشار چشم برای آن دسته از افرادی که سابقه خانوادگی این بیماری را دارند، بسیار مهم است. چند نمونه از راه های کنترل فشار داخل چشم عبارت هستند از:
1. استفاده از انواع قطره های موضعی که سبب کاهش فشار چشم می شوند. این قطره ها تا 50 درصد احتمال بروز بیماری گلوکوم را کاهش می دهند.
2. مراجعه منظم به پزشک متخصص دومین راهکار کنترل فشار داخلی چشم است. متاسفانه اغلب افراد متوجه بالا رفتن فشار داخل چشم نمی شوند. به همین دلیل به دلیل بالا بودن فشار چشم برای زمان طولانی و اقدام نکردن به کنترل آن به بیماری آب سیاه مبتلا می شوند. از این جهت بهتر است حداقل سالانه یکبار برای بررسی و معاینه چشم به پزشک متخصص مراجعه شود.
3. فشار چشم وضعیتی است که در افراد مختلف به صورت ضعیف، متوسط و شدید دسته بندی می شود. کسانی که از این بیماری رنج می برند؛ در هر وضعیتی که باشند، بهتر است از داروهای کنترل فشار داخل چشم استفاده کنند. مصرف داروهای کنترل کننده فشار داخل چشم ممکن است با کمی عوارض همراه باشد. اما بیماران بهتر است عوارض این داروها را تحمل کنند تا دچار مشکلات چشمی جدی نشوند.

مراجعه به پزشک
در مطلب بالا به بررسی علت بالا رفتن فشار چشم و عوارض کنترل نکردن این وضعیت پرداختیم. دانستیم که بالا رفتن فشار داخلی چشم از علت های اصلی بروز بیماری آب سیاه است که در نهایت موجب به خطر افتادن بینایی انسان می شود. بنابراین تمام کسانی که به هر دلیلی از بالا بودن فشار داخلی چشم رنج می برند؛ باید برای درمان به پزشک متخصص چشم مراجعه کنند.
دکتر پریسا حمامی جراح و متخصص چشم و فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی چشم و صورت؛ از پزشکان حاذق و کاملاً با تجربه ای است که به صورت حرفه ای به درمان انواع مشکلات چشمی می پردازد. شما می توانید بعد از تعیین نوبت، برای معاینه و درمان انواع مشکلات چشمی به مطب دکتر پریسا حمامی مراجعه کنید.