علائم روماتیسم چشمی و درمان آن

روماتیسم چشمی یکی از بیماری های نسبتاً شایع و خطرناکی است که باعث به خطر افتادن سلامت بینایی انسان می شود. این بیماری موجب التهاب لایه های متعددی از چشم می شود که معمولاً التهاب لایه میانی تحت عنوان روماتیسم چشمی و بیماری یووئیت شناخته می شود. این بیماری شایع ممکن است همه افراد را در هر سنی که هستند درگیر کند.
این بیماری در صورت بروز ممکن است با علائم و نشانه های خاصی همراه باشد. در صورتی که فرد با علائم این بیماری آشنا باشد؛ می تواند در صورت مشاهده آن هرچه سریع تر برای درمان به پزشک متخصص اقدام کند. درمان به موقع این بیماری تا حدودی از بروز خطرات جدی مانند نابینایی جلوگیری می کند. با ما همراه باشید تا در این مطلب با علائم، عوارض و روش های درمان این بیماری آشنا شوید.

علائم روماتیسم چشمی و درمان آن

منظور از بیماری روماتیسم چشمی یا یووئیت چیست؟

بیماری روماتیسم چشمی از بیماری نسبتاً خطرناکی است که معمولاً در افرادی که از بیماری روماتیسم مفصلی رنج می برند؛ دیده می شوند. این بیماری به دلیل التهاب لایه بین شبکیه و لایه سفید رنگ چشم نیز اتفاق می افتد‌. بسیاری از کودکان و نوجوانانی که از بیماری آرتروز و آرتریت التهابی رنج می برند؛ به این بیماری مبتلا می شوند.
علاوه بر بیماری های مفصلی، آن دسته از بیماری هایی که به مرور زمان باعث ضعیف شدن سیستم ایمنی انسان می شوند؛ در نهایت احتمال بروز این روماتیسم چشم را افزایش می دهند. ایدز، آبله مرغان، کولیت، اولسروز، سیفلیس و…از دیگر بیماری هایی هستند که زمینه بروز بیماری یووئیت را در چشم فراهم می کنند.

بیماری روماتیسم چشم با چه نشانه و علائمی همراه است؟

بیماری روماتیسم چشم در نهایت باعث ایجاد التهاب در لایه های مختلف چشم می شود. با توجه به شدت این بیماری در چشم؛ ممکن است هر فرد با علائم و نشانه های متفاوتی همراه باشد. اما با توجه به تحقیقاتی که در این زمینه انجام شده؛ برخی از افراد در تعدادی از نشان ها باهم مشترک هستند که این نشانه ها عبارت هستند از:
1. ریزش بی دلیل اشک از چشم
2. حساس شدن به نور
3. احساس درد شدید در یک چشم یا هر دو
4. تار شدن دید چشم
5. نداشتن قدرت دید کافی
6. قرمزی و سوزش چشم
7. تغییر رنگ عنبیه
8. سر درد
9. زخم شدن بافت های چشم

بیماری روماتیسم چشمی با چه خطرات و عوارضی همراه است؟

عوارض و خطرات بیماری روماتیسم چشمی برای هر فرد با توجه به وضعیت آسیب دیدگی لایه های چشم، علت بروز این بیماری و زمان درگیر شدن بیمار با این بیماری متفاوت است. با این حال اغلب کسانی که از وجود این بیماری در چشمان خود مطلع نیستند و برای درمان این بیماری در چشم اقدام نمی کنند؛ با عوارض و خطراتی همراه هستند که ممکن است سلامت چشم را به خطر بی اندازند.
بالا رفتن فشار چشم، گلوکوم، آب مروارید، جدا شدن لایه شبکیه، اختلال در عروق شبکیه و محیط داخلی قرنیه از عوارض جدی این بیماری در چشم است. توجه داشته باشید که بیماری گلوکوم یا آب سیاه ناشی از روماتیسم چشم در صورت درمان نشدن ممکن است باعث نابینایی و اختلال در میدان دید چشم شود.

درمان بیماری روماتیسم چشمی چگونه امکان پذیر است؟

اولین قدم برای درمان بیماری روماتیسم چشمی؛ معاینه توسط چشم پزشک است. پزشک متخصص با استفاده از معاینه فیزیکی، عکس برداری و…به بررسی وضعیت روماتیسم چشمی می پردازد. چنان چه وضعیت روماتیسم چشمی در بیمار شدید نباشد؛ پزشک متخصص از طریق تجویز قطره های چشمی به کنترل این بیماری می پردازد. اما اگر وضعیت بیماری روماتیسم چشمی رو به پیشرفت باشد؛ پزشک متخصص از انواع داروهای استروئیدی برای کنترل و درمان استفاده می کند.
با توجه به اینکه بیماری روماتیسم به دلیل اختلال در سیستم ایمنی رخ می دهد؛ پزشک متخصص به تجویز برخی از داروها؛ به کنترل سیستم ایمنی می پردازد. اما اگر وضعیت این بیماری در چشمان فردی شدید باشد؛ پزشک متخصص در صورت دریافت نکردن نتیجه مثبت از قطره و دارو؛ از روش های تهاجمی مانند جراحی برای درمان استفاده می کند‌.

مراجعه به پزشک
در مطلب بالا به بررسی علائم و روش های درمانی بیماری روماتیسم چشمی پرداختیم. روماتیسم چشمی از بیماری هایی است که در صورت درمان نشدن باعث بروز بیماری های خطرناکی مانند آب سیاه و آسیب دیدن سایر اجزای چشم می شود. به همین علت بهتر است در صورت مشاهده علائم این بیماری، هرچه سریع تر به پزشک متخصص چشم مراجعه شود.
دکتر پریسا حمامی جراح و متخصص چشم و فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی چشم و صورت از پزشکان کاردان و موفقی است که می توانید با اطمینان کامل برای درمان انواع بیماری ها و مشکلات مرتبط با چشم به ایشان مراجعه کنید. دکتر پریسا حمامی با استفاده از به روز ترین تجهیزات و با تکیه بر دانش و تجربه بالای خود به درمان بسیاری از مشکلات و بیماری های مرتبط با چشم می پردازد.