همه-چیز-درباره-بیماری-بهجت

هر آنچه که باید درباره بیماری بهجت بدانید !

بیماری بهجت که سندرم بهجت نیز نامیده می شود، یک اختلال نادر است که باعث التهاب رگ های خونی در سراسر بدن می شود. این بیماری می تواند منجر به علائم و نشانه های متعددی شود که در ابتدا ممکن است نامرتبط به نظر برسند. این علائم می توانند شامل زخم های دهان، التهاب چشم، بثورات و ضایعات پوستی و زخم های تناسلی باشند. درمان این بیماری شامل داروهایی برای کاهش علائم و نشانه های بیماری و جهت جلوگیری از عوارض جدی مانند نابینایی است.

بیماری-بهجت

علائم بیماری بهجت

علائم بیماری بهجت در فردی متفاوت با فرد دیگری است، این بیماری ممکن است شدت و تشدید یابد و یا هرزگاهی خوب شود،  . علائم و نشانه ها به این بستگی دارد که کدام قسمت از بدن بیش تر تحت تأثیر قرار گرفته است.

نشانه-های-بیماری-بهجت

مناطقی که معمولاً تحت تأثیر بیماری بهجت قرار می گیرند عبارتند از :

دهان

زخم های دردناک دهان که شبیه به آفت دهان هستند، شایع ترین علامت بیماری بهجت است. آنها به صورت ضایعات برجسته و گرد در دهان شروع می شوند که به سرعت به زخم های دردناک تبدیل می شوند. زخم ها معمولاً در عرض یک تا سه هفته بهبود می یابند، اگرچه دوباره عود می کنند.

پوست

برخی افراد دچار زخم های آکنه مانند در بدن خود می شوند. برخی دیگر ندول های قرمز، برجسته و حساس را روی پوست خود، به ویژه در قسمت پایین پاها ایجاد می کنند.

اندام تناسلی

زخم های قرمز و باز می توانند روی کیسه بیضه یا فرج ایجاد شوند. زخم‌ها معمولاً دردناک هستند و می‌توانند جای زخم باقی بگذارند.

چشم ها

التهاب در چشم (یووئیت) باعث قرمزی، درد و تاری دید، به طور معمول در هر دو چشم می شود. در افراد مبتلا به بیماری بهجت، این عارضه می تواند بیاید و از بین برود.

مفاصل

تورم و درد مفاصل اغلب بر زانوهای افراد مبتلا به بیماری بهجت تأثیر می گذارد. مچ پا، آرنج یا مچ دست نیز ممکن است درگیر شوند. علائم و نشانه ها می توانند یک تا سه هفته طول بکشند و خود به خود از بین بروند.

رگ های خونی

التهاب در سیاهرگ‌ها و شریان‌ها می‌تواند باعث قرمزی، درد و تورم در بازوها یا پاها در هنگام لخته شدن خون شود. التهاب در شریان های بزرگ می تواند منجر به عوارضی مانند آنوریسم و ​​باریک شدن یا انسداد رگ شود.

دستگاه گوارش

علائم و نشانه‌های مختلفی از جمله درد شکم، اسهال و خونریزی می‌تواند بر سیستم گوارشی تأثیر بگذارد.

مغز

التهاب در مغز و سیستم عصبی می تواند باعث سردرد، تب، بی نظمی، تعادل ضعیف یا سکته شود.

علل بیماری بهجت

بیماری بهجت ممکن است یک اختلال خود ایمنی باشد، به این معنی که سیستم ایمنی بدن به اشتباه به برخی از سلول های سالم خود حمله می کند. این احتمال وجود دارد که عوامل ژنتیکی و محیطی نقش داشته باشند.

علائم و نشانه های بیماری بهجت را ناشی از التهاب رگ های خونی (واسکولیت) می دانند. این بیماری می‌تواند شریان‌ها و سیاهرگ‌ها را در هر اندازه درگیر کند و به آنها در سراسر بدن آسیب برساند.

ژن های متعددی با این بیماری مرتبط هستند. برخی از محققان بر این باورند که یک ویروس یا باکتری می تواند باعث ایجاد بیماری بهجت در افرادی شود که دارای ژن های خاصی هستند که آنها را مستعد ابتلا به بهجت می کند.

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به بهجت را افزایش دهند عبارتند از :

سن

بیماری بهجت معمولاً مردان و زنان 20 تا 30 ساله را تحت تأثیر قرار می دهد، اگرچه کودکان و افراد مسن نیز می توانند به این بیماری مبتلا شوند. جایی که شما زندگی می کنید. مردم کشورهای خاورمیانه و شرق آسیا از جمله ترکیه، ایران، ژاپن و چین بیشتر در معرض ابتلا به بهجت هستند.

ارتباط جنسی

در حالی که بیماری بهجت هم در مردان و هم در زنان رخ می دهد، این بیماری معمولاً در مردان شدیدتر است.

ژن

داشتن ژن های خاص با خطر بالاتر ابتلا به بهجت مرتبط است.

تشخیص بیماری بهجت

هیچ آزمایشی نمی تواند تشخیص دهد که آیا فردی به بیماری بهجت مبتلا شده یا خیر، بنابراین پزشک در درجه اول علائم و نشانه ها را بررسی می کند. از آنجایی که تقریباً همه افراد مبتلا به این بیماری دچار زخم های دهانی می شوند، زخم های دهانی که حداقل سه بار در 12 ماه عود کرده و به طور کلی برای تشخیص بیماری بهجت ضروری هستند.

علاوه بر این، برای تشخیص این بیماری، حداقل باید این دو علامت اضافی  دو علامت اضافی نیاز دارد، مانند :

• زخم های تناسلی عود کننده
  • زخم های پوستی
  • التهاب چشم

تست هایی که ممکن است به آن نیاز داشته باشید عبارتند از :

آزمایش خون یا سایر آزمایش ها

تست پاترژی

در این تست پزشک یک سوزن استریل را وارد پوست می کند و یک تا دو روز بعد آن ناحیه را بررسی می کند. اگر تست مثبت باشد، یک برجستگی قرمز کوچک در زیر پوست و در جایی که سوزن وارد شده است ایجاد می شود. این نشان می دهد که سیستم ایمنی بدن نسبت به یک آسیب جزئی بیش از حد واکنش نشان می دهد.

تست-پاترژی

درمان بیماری بهجت

هیچ درمانی برای بیماری بهجت وجود ندارد. اگر به فرم خفیف این بیماری مبتلا شدید، پزشک ممکن است داروهایی را برای کنترل درد و التهاب پیشنهاد کند.

داروهایی که برای کنترل علائم و نشانه‌هایی که در طول عود می‌کنید ممکن است شامل موارد زیر باشد :

کرم ها، ژل ها و پمادهای پوستی

داروهای کورتیکواستروئیدی موضعی مستقیماً روی زخم‌های پوستی و تناسلی برای کاهش التهاب و درد استفاده می‌شوند.

دهانشویه

استفاده از دهانشویه های مخصوص حاوی کورتیکواستروئیدها و سایر عوامل ممکن است درد زخم های دهان را کاهش دهد. اگر التهاب خفیف باشد، قطره‌های چشمی حاوی کورتیکواستروئیدها یا سایر داروهای ضد التهابی می‌توانند درد و قرمزی چشم‌های را تسکین دهند.

درمان های سیستمیک بیماری بهجت

در صورت فایده نداشتن داروهای موضعی، پزشک ممکن است دارویی به نام کلشیسین (Colcrys، Mitigare) را برای زخم های عود کننده دهان و تناسلی توصیه کند. تورم مفاصل نیز ممکن است با مصرف کلشیسین بهبود یابد.

اگر فرد به بیماری متوسط ​​تا شدید بهجت مبتلا شد، پزشک ممکن است موارد زیر را تجویز کند :

کورتیکواستروئیدها برای کنترل التهاب

کورتیکواستروئیدها مانند پردنیزون، التهاب ناشی از بیماری بهجت را کاهش می دهند. پزشکان اغلب آنها را با داروی دیگری برای سرکوب فعالیت سیستم ایمنی شما تجویز می کنند.

عوارض جانبی کورتیکواستروئیدها شامل افزایش وزن، سوزش سر دل مداوم، فشار خون بالا و نازک شدن استخوان (پوکی استخوان) است.

داروهایی که سیستم ایمنی را به خطر می اندازد

التهاب مرتبط با بیماری بهجت را می توان با داروهایی کاهش داد که از حمله سیستم ایمنی به بافت های سالم جلوگیری کند. این داروها ممکن است شامل آزاتیوپرین (Azasan، Imuran)، سیکلوسپورین (Gengraf، Neoral، Sandimmune) و سیکلوفسفامید باشند. این داروها می توانند خطر عفونت را افزایش دهند. سایر عوارض جانبی احتمالی عبارتند از مشکلات کبدی و کلیوی، شمارش خون پایین و فشار خون بالا.

داروهایی که پاسخ سیستم ایمنی شما را تغییر می دهند

اینترفرون آلفا-2b (اینترون A) فعالیت سیستم ایمنی بدن را جهت کنترل التهاب تنظیم می کند. ممکن است به تنهایی همراه با سایر داروها برای کمک به کنترل زخم های پوستی، درد مفاصل و التهاب چشم در افراد مبتلا به بیماری بهجت استفاده شود. عوارض جانبی شامل علائم و نشانه های آنفولانزا مانند درد عضلانی و خستگی است.

داروهایی که ماده‌ای به نام فاکتور نکروز تومور (TNF) را مسدود می‌کنند، در درمان برخی از علائم و نشانه‌های بهجت، به‌ویژه برای افرادی که علائم شدیدتر یا مقاوم‌تر دارند، مؤثر هستند. به عنوان مثال می توان به اینفلیکسیماب (رمیکید) و آدالیموماب (Humira) اشاره کرد. عوارض جانبی ممکن است شامل سردرد، بثورات پوستی و افزایش خطر عفونت باشد.