آشنایی با بیماری اندوفتالمیت چشم، علائم و درمان آن

اندوفتالمیت نوعی بیماری چشمی است که در صورت التهاب شدید چشم استفاده می شود. التهاب ناشی از عفونت داخلی کره چشم است. این عفونت می تواند انواع خاصی از جراحی چشم یا اگر چشم توسط یک جسم خارجی سوراخ شده باشد، رخ دهد. این بیماری از نوع نادر بیماری های چشم است که در صورت ابتلا به آن، باید سریعا به پزشک مراجعه شود.

اگر می خواهید درباره این بیماری چشم بیش تر بدانید و بدانید علائم و روش های درمان ان چیست، در ادامه با ما همراه باشید.

اندوفتالمیت

علائم اندوفتالمیت

در صورتی که چشم عفونت داشته باشد، علائم خیلی زود خود را نشان می دهند. این علائم معمولا بعد از دو تا شش روز بعد از آسیب و ضربه به چشم و همچنین جراحی رخ می دهند. برخی از این علائم عبارتند از :

• کاهش یا از دست دادن بینایی
  • متورم شدن پلک ها
  • چشم های قرمز
  • چرک از چشم

برخی از علائم ممکن است پس از 6 هفته پس از جراحی خود را نشان دهند. این علائم که خفیف تر هستند، عبارتند از :

• تاری دید
  • درد خفیف چشم
  • مشکل در نگاه کردن به نورهای روشن

در صورت مشاهده هر یک از این علائم، فورا به پزشک مراجعه کنید. هرچه اندوفتالمیت زودتر درمان شود، احتمال ایجاد مشکلات بینایی مداوم و جدی کم تر می شود.

علل اندوفتالمیت

دو نوع اصلی اندوفتالمیت وجود دارد که عبارتند از :

• اگزوژن
  • درون زا
علل-عفونت-داخل-کروه-چشم-1

اگزوژن

یکی از انواع آندوفتالمیت اگزوژن است، به این معنی اینکه عفونت از طریق یک منبع خارجی به داخل چشم می رود. عفونت داخلی کره چشم از نوع اگزوژن شایع ترین شکل آن است. این نوع می تواند در نتیجه بریدگی چشم در حین جراحی یا سوراخ شدن چشم توسط جسم خارجی ایجاد شود. چنین بریدگی ها یا منافذی احتمال انتقال عفونت به داخل کره چشم را افزایش می دهد.

اندوفتالمیت اگزوژن بیش تر با جراحی های خاص چشم دیده می شود. یکی  از این جراحی ها، جراحی آب مروارید است. این لزوماً به دلیل خود عمل جراحی نیست. جراحی آب مروارید رایج ترین جراحی چشمی است که انجام می شود، بنابراین احتمال بیشتری وجود دارد که عمل آن منجر به اندوفتالمیت شود.

عوامل خطرزای بر اثر بیماری اندوفتالمیت اگزوژن

عوامل خطر برای اندوفتالمیت اگزوژن عبارتند از :

• از دست دادن مایع اضافی در پشت چشم
  • بهبود ضعیف زخم و زمان جراحی طولانی تر

پس از ضربه‌های سوراخ‌ دار چشم، عوامل خطر برای اندوفتالمیت عبارتند از :

• قرار گرفتن در محیط های با گرد و خاک زیاد، جایی که به احتمال زیاد خاک در چشم شما وجود دارد.
  • جسم خارجی یا تکه ای از جسم در چشم شما باقی بماند.
  • بیش از 24 ساعت برای ترمیم برش بالد صبرکرد.
  • به لنز آسیب برسد.

افرادی که انواع خاصی از جراحی را برای گلوکوم انجام داده اند، مانند فیلتر کردن آب سیاه، مادام العمر در معرض خطر ابتلا به اندوفتالمیت هستند.

درون زا

دومین نوع آندوفتالمیت، درون زا است، به این معنی که عفونت از قسمت دیگری از بدن به چشم سرایت می کند.

نکته : سایر جراحی‌هایی که بیشتر منجر به این نوع عفونت می‌شوند، جراحی‌هایی هستند که در خود کره چشم انجام می‌شوند. به این عمل جراحی داخل چشمی می گویند.

تشخیص اندوفتالمیت

تشخیص این بیماری معمولا بر عهده چشم پزشک متخصص معمولاً یک چشم است. پزشک احتمالاً چندین کار را انجام می دهد تا بفهمد آیا علائم ناشی از اندوفتالمیت است یا خیر. با معاینه چشم، بینایی را مورد ارزیابی و معاینه قرار می دهند. آنها ممکن است برای دیدن اینکه آیا جسم خارجی در کره چشم وجود دارد یا خیر، سونوگرافی تجویز کنند.

اگر چشم مشکوک به عفونت باشد، پزشک ممکن است آزمایشی به نام ضربه زجاجیه انجام دهد. این آزمایش شامل استفاده از یک سوزن کوچک برای خارج کردن مقداری مایع از کره چشم است. سپس مایع مورد آزمایش قرار می گیرد تا پزشک شما بهترین راه را برای درمان عفونت بگوید.

پیشگیری از اندوفتالمیت

هنگام انجام هر کاری که می تواند باعث پرواز یک شی در چشم شما شود، مانند اره کردن چوب یا در حین ورزش های تماسی، از عینک محافظ استفاده کنید. عینک محافظ ممکن است شامل موارد زیر باشد :

• کلاه کاسکت
  • عینک ایمنی
  • سپر چشم

در صورت انجام عمل جراحی چشم، دستورات پس از عمل پزشک را دنبال کنید. این می تواند به کاهش خطر ابتلا به عفونت کمک کند.

درمان اندوفتالمیت

درمان عفونت داخل کره چشم تا حدی به علت این بیماری بستگی دارد.

بسیار مهم است که آنتی بیوتیک را در اسرع وقت مصرف شود. معمولا، آنتی بیوتیک ها دقیقاً با یک سوزن کوچک در چشم ریخته می شوند. ممکن است در برخی موارد کورتیکواستروئید برای کاهش تورم اضافه شود. فقط در موارد بسیار نادر و جدی تر آنتی بیوتیک های عمومی تجویز می شود.

اگر جسم خارجی در چشم وجود داشته باشد، باید هر چه سریع تر از چشم خارج شود. هرگز سعی نکنید به تنهایی یک جسم را از چشم خود خارج کنید.

علائم اغلب طی چند روز پس از شروع درمان شروع به بهبود می کنند. درد چشم و تورم پلک ها قبل از بهبود بینایی بهبود می یابند.